Masowiec "Sudety" to zaawansowany technologicznie statek zbudowany w 2013 roku. Jest częścią floty Polskiej Żeglugi Morskiej (PŻM). Należy do klasy kamsarmax - największych jednostek mogących wpłynąć do portu Kamsar w Gwinei. Statek ma imponujące wymiary: 229 metrów długości i może przewozić 82 000 ton ładunku. Pływa pod banderą liberyjską.
Najważniejsze informacje:- To drugi z serii czterech kamsarmaxów PŻM (po "Karpatach")
- Zużywa o 4% mniej paliwa dzięki nowoczesnym rozwiązaniom
- Specjalizuje się w transporcie węgla, rud żelaza i zbóż
- Został ochrzczony 25 marca 2023 roku
- Aktualnie płynie do portu Algeciras w Hiszpanii
- Wyposażony w zaawansowany mostek kapitański zwiększający bezpieczeństwo
Przeznaczenie i charakterystyka statku Sudety
Statek Sudety należy do nowoczesnej klasy masowców kamsarmax. Masowiec Sudety jest przystosowany do obsługi portu Kamsar w Gwinei, co determinuje jego maksymalne wymiary. To jednostka, która łączy w sobie wysoką ładowność z zaawansowanymi rozwiązaniami technologicznymi.
Masowiec PŻM Sudety został zaprojektowany z myślą o globalnym transporcie towarów masowych. Jest to uniwersalna jednostka, która może obsługiwać różnorodne ładunki. Jego konstrukcja pozwala na efektywny załadunek i rozładunek w większości portów handlowych.
- Węgiel kamienny i koks
- Rudy żelaza i innych metali
- Zboża i pasze
- Nawozy mineralne
- Biomasa
Specyfikacja techniczna masowca
Statek Sudety masowiec imponuje swoimi parametrami technicznymi. Jednostka została zbudowana w 2013 roku w renomowanej stoczni Tsuneishi.
Długość | 229 m |
Szerokość | 32 m |
Zanurzenie | 14,4 m |
Nośność | 82 000 ton |
Bandera | Liberia |
Te parametry pozwalają na efektywny transport dużych ilości ładunku. Masowiec Sudety parametry plasują go w czołówce jednostek swojej klasy.
Czytaj więcej: Poznaj niesamowite walory turystyczne Sudetów: świat przyrody i kultury
Technologiczne rozwiązania na pokładzie
Jednostka została wyposażona w system optymalizacji zużycia paliwa. Dzięki temu osiąga oszczędności na poziomie 4% w porównaniu do standardowych jednostek.
Zaawansowane systemy nawigacyjne wspierają załogę podczas trudnych warunków. Zintegrowany system sterowania umożliwia precyzyjne manewrowanie w portach.
Automatyka pokładowa znacząco usprawnia pracę załogi. Systemy monitoringu ładunku zapewniają bezpieczeństwo transportowanych towarów.
Dlaczego statek Sudety jest wyjątkowy we flocie PŻM?
Polska Żegluga Morska Sudety to drugi z serii nowoczesnych kamsarmaxów. Statek znacząco wzmacnia potencjał transportowy polskiego armatora. Jest odpowiedzią na rosnące wymagania rynku przewozów masowych.
Jednostka reprezentuje najnowsze trendy w budowie masowców. Kamsarmax PŻM wyznacza nowe standardy w polskiej flocie handlowej. To przykład udanej modernizacji floty PŻM.
Ceremonia chrztu odbyła się 25 marca 2023 roku. Matką chrzestną została Wioletta Szczepańska.
Inne masowce typu kamsarmax w PŻM
"Karpaty" były pierwszym masowcem z tej serii. Kolejne jednostki systematycznie wzmacniają flotę PŻM.
Wszystkie statki serii charakteryzują się podobnymi parametrami. Tworzą one spójną grupę nowoczesnych jednostek transportowych.
- "Karpaty" - pierwsza jednostka serii
- "Sudety" - druga jednostka
- "Beskidy" - trzecia jednostka
- "Tatry" - czwarta jednostka
Aktualne rejsy i trasy handlowe
Jednostka obsługuje głównie trasy między portami europejskimi a azjatyckimi. Regularnie zawija do największych portów specjalizujących się w przeładunku towarów masowych.
Ważnym kierunkiem są porty Ameryki Południowej. Statek Sudety często transportuje rudy żelaza z Brazylii.
Trasy obejmują również porty afrykańskie. Szczególnie często odwiedza port Kamsar w Gwinei.
Statek Sudety lokalizacja na dzień 22 października 2024: Ocean Atlantycki w drodze do Algeciras. Prędkość rejsowa wynosi 10,5 węzła.
Sudety - nowoczesny masowiec zwiększający potencjał polskiej floty handlowej
Statek Sudety reprezentuje najnowszą generację masowców typu kamsarmax we flocie Polskiej Żeglugi Morskiej. Dzięki imponującej nośności 82 000 ton i zaawansowanym rozwiązaniom technicznym, jednostka znacząco wzmacnia możliwości transportowe polskiego armatora. Oszczędny system paliwowy i nowoczesny mostek kapitański czynią go jednym z najbardziej efektywnych statków w swojej klasie.
Jako drugi z czterech bliźniaczych jednostek, masowiec Sudety obsługuje kluczowe trasy handlowe między Europą, Azją i Ameryką Południową. Uniwersalność jednostki pozwala na transport różnorodnych ładunków masowych - od węgla i rud żelaza po zboża i biomasę. To czyni go niezwykle wartościowym nabytkiem dla Polskiej Żeglugi Morskiej.
Wprowadzenie tego typu jednostek do służby świadczy o systematycznej modernizacji polskiej floty handlowej i jej dostosowywaniu do współczesnych wymagań rynku morskich przewozów masowych.